Zdravím Vás u dalšího pokračování na mojí cestě studia cukrařiny na jednoročním zkráceném oboru.
Mám za sebou 4 týdny školy. V teorii se mi podařilo téměř dohnat učivo za září a dopsat veškeré testy. Moje nejhorší známka z teorie je zatím 2. Ale naučit se a napsat test umí každý, že. Známky nejsou žádným měřítkem inteligence. Ale o tom někdy později.
V první částí článku Vám popíšu předměty, které máme v rámci teorie a v té druhé se zaměřím na praxi. Budu se snažit o stručnost a vypíchnu zajímavosti. Určitě nejde napsat všechno.
V teorii máme předměty zaměřené na suroviny, technologie, stroje, angličtinu, výtvarnou výchovu a tělocvik. V surovinách mimo jiné probíráme správné zásady výživy. Dle norem je jich 10 a vlastně nic moc nevypovídají o ,,zdraví“. Podle mne tam totiž chybí ,,zásada“ o pravidelném pohybu. O výživové pyramidě se raději nebudu více vyjadřovat, jelikož tu má každý jinou, jedno ale vím, ta o které se učíme, není aktuální. Musím říct, že to vnímá i naše paní učitelka a v hodinách je prostor k diskuzi. Té se ale většinou neúčastním, jelikož nemám potřebu někoho přesvědčovat o mých stravovacích navycích. Občas si rejpnu před některými kamarády, ale ve škole bych si toto nedovolila a považuji to za zbytečně vynaloženou energii.
Technologie je předmět, který máme 7 hodin týdně, což je nejvíc ze všech. Je pro nás nejdůležitějším předmětem k tomu, abychom mohli v praxi plně využít znalostí při postupech k výrobě, informacích o surovinách a výrobcích. Škoda, že v teorii jsme minulý týden začali probírat to, co v praxi máme zvládnuté už dva týdny. Někteří i měsíc. To nás potom brzdí v přípravě a nemůžeme si dopomoci znalostmi při přípravě. No zřejmě by to mělo být naopak – nejdřív probrat teorii a pak jít na praxi, ale nic není ideální.
V další části článku následují předměty, které máme pouze jednu hodinu týdně.
Ve strojích logicky probíráme stroje používané při výrobě surovin. Vyučující je náš třídní učitel, takže se půlku hodiny řeší třídní agenda a potom učitel zkouší. Já jsem se tedy zatím jen učila na test. Ten jsem zvládla celkem obstojně na to, že jsem psala látku probranou za září a říjen.
Angličtinu jsem zmiňovala již v prvním článku. Někteří moji spolužáci se tady s angličtinou setkali vůbec poprvé, proto je úroveň nízká. Minulý týden jsme probíraly anglické slovíčka pro přípravu receptu. Většinu z nich jsem sice znala, jelikož hodně receptů hledám u zahraničných food blogerů, ale myslím si, že aspoň toto nám bude v budoucnu prospěšné.
Ve výtvarné výchově se věnujeme přípravě návrhů různých cukrářských výrobků. Kreslíme zde předlohy na čokoládové ozdoby a dorty.
Tělocvik je super, ale myslím si to ze třídy asi jediná. Nechci nikde moc zmiňovat učitele, protože přece jen potřebuju tu školu dokončit, ale tady udělám vyjímku. Na tělák totiž máme čerstvě vystudovanou Magistru, takže o dva roky starší slečnu, než jsem já. Je to super, přeji si abychom každou hodinu cvičili v posilovně. 🙁
V poslední části se zaměřím na praxi. Díky podzimním prázdninám došlo ke zkrácení výuky, ale nikdo si neztěžoval, ba naopak. Za další dva uplynulé týdny jsem připravila několik výrobků. Pekla jsem linecká kolečka, waflové rohlíky, věnečky se smetanovou náplní, Moka oválky plněné kávovou smetanovou náplní, košíčky s ořechovou náplní, vyrobila jsem si svůj první bílkový krém a naplnila listové trubičky. Učila jsem se dělat filigránky, což jsou ozdoby z cukrové kakaové polevy, kterým se později dekorují dorty a zákusky. Nakonec jsem zdobila perníčky a zadělávala na těsto vánočního cukroví.
Musím říct, že praxe je náročná a člověk se pravdu zastaví jen o obědové pauze. Z praxe odcházím unavená, ale zároveň šťastná, jelikož si plním sen. Nesouhlasím se vším co se učíme, ale umožňuje mi to nahlédnout do opravdové cukrářské dílny, jsem fascinovaná všemi těmi stroji. Když vejdu do skladu připadám si jako ve snu. Tolik všemožných pomůcek, forem, vykrajovátek… všechno co potřebujete pohromadě na jednom pracovišti.
Postupně jsem zvykla na všechny ty techniky, jak co používat, co se v dílně smí a nesmí. Někdy je to otrava, ale často se do práce tak zaberu, že vnímám jen to, abych vytvořila výrobek tak, jak má být. Bohužel výrobky tvoříme podle norem a ne vlastní kreativity. V budoucnu bych se chtěla tomuto tématu víc věnovat a po dokončení studia určitě napíšu rozsáhlejší článek.
Jó a málem bych zapomněla, že nás navštívila kontrola z vedení. Procházeli si naše pracovní sešity, do kterých si zapisujeme receptury a zkoušeli nás. Také kontrolovali čistotu pracoviště a našich pracovních oděvů. Vše zřejmě dopadlo dobře, zpětnou vazbu jsme nedostali. Známkování provádí naše paní mistrová a dělá to nepravidělně, většinou 1 x týdně.
Ještě bych chtěla na závěr odpovědět na dotaz ohledně toho, jestli mi nevadí práce s živočišnými produkty?
Upřímně mi vadí to, jaká kvalita výrobků se zde používá. Ztužený pokrmový tuk je rostlinného původu, ale není pro tělo stravitelný a usazuje se dlouhodobě v těle. Nad toto jsem se naprosto povznesla, stejně jako na celý systém této školy. Můj jediný cíl je dokončit tuto školu s dobrým výsledkem a nestydět se za svoji práci.
Práci v dílně beru pouze jako povinnost. Dostanu za úkol 30 ks věnečků a moc času na přemýšlení nad životem nevinným slepiček mi nezbyde. Teď si z toho trošku dělám srandu, ale opravdu nad tím nevěším hlavu.
Příště se plánuju zaměřit na další témata ohledně cukrářské výroby, pokud máte Vy něco, co by Vás zajímalo, budu ráda za dotazy a podněty.